Pesten tussen de pollepels mag niet en kan niet!

Een oplettende lerares van een Almelose basisschool, mevrouw de K. bezocht vanmiddag in Almelo een winkel in huishoudartikelen aan de Grotestraat in het centrum van Almelo om even wat boodschappen te doen. Zij stuurt ons – in het kader van pesten – het volgende verhaal:

“Over pesten gesproken .. loopt er een vriendelijke jongeman mij te helpen in de winkel. Je ziet dat hij zich nog niet helemaal thuis voelt. Een mannelijke medewerker heeft kritiek op zijn werk en adviseert hem om enkele spullen die bovenaan in één van de schappen liggen te ordenen. De jongeman, een stagiaire, moet daarvoor op een trap staan. Hij wordt opnieuw mopperend aangesproken door de medewerker. Staat hij net op de trap moet hij er onmiddellijk weer af, want een medewerkster vindt dat hij wat voor haar moet ophalen. Hij begreep niet precies wat hij moest doen en stelde daarover een vraag, waarop de medewerkster hem begon uit te lachen in het bijzijn van klanten die zij op dat moment hielp. Ik kreeg er flinke kriebels van en ik wees de dame op haar acteren! Zó ga je niet met mensen om en zeker niet met stagiaires die in de leer zijn! Dit is pesten! Mijn gevoel in combinatie wat ik zag – ook non-verbaal – gaf mij een duidelijk voorbeeld van pesten, waar ik een ontzettende hekel aan heb en direct ingrijp als ik het zie”.

Een duidelijk verhaal van mevrouw de K en bovendien erg moedig dat zij de medewerkster erop aansprak. Dus, aan ons de taak om eens even te bellen met de pollepelhandelaar aan de Grotestraat. Ter voorbereiding nog even de website van het hoofdkantoor geraadpleegd en daar lezen we het volgende: “Bij ons werken ruim 7000 medewerkers aan hetzelfde resultaat: mooie winkels met een goed assortiment waar onze klanten prettig geholpen worden. Lees ook de verhalen van onze medewerkers en over hoe het is om te werken in een winkel van ons”.

Mooi! Dan vragen we dat meteen ook even. We belden de eigenaar van de huisvrouwenwinkel en deze reageerde uiterst bedeesd op het bovengenoemde verhaal. “Tja, als er iets niet goed gaat spreken we onze mensen daar op aan”, aldus de eigenaar. Ja logisch! Maar iemand uitlachen waar klanten bijstaan? “Euh, dat kan ik me zo niet meer voor de geest halen”. Het komt erop neer dat men zich van geen kwaad bewust is, en dat zal ook wel, maar het goede nieuws hoorden we aan het einde van het gesprek: “Ik ga met mijn personeel zitten om dit te bespreken”. BAM! En dat laatste was nou precies de bedoeling!

Mevrouw de K. reageert op deze woorden als volgt: “Hij stond er open voor, dat is positief. Dit is zó goed. Ze zullen nu al met deze jongen anders om gaan. Bewust en met aandacht als mens. Er is nu al één mens geholpen”.

En daar sluiten we graag mee af. Heeft u ook een voorbeeld in uw omgeving m.b.t. pesten? Laat het ons weten. Alleen samen met u kunnen we het aan de kaak stellen! Uiteraard behandelen we uw berichten uiterst zorgvuldig en plaatsen we niets zonder overleg met de inzender.

Over Andre

André is recht voor de raap, doortastend, kritisch maar zeurt ook graag met een flinke dosis humor over zaken die niet in de haak of opvallend zijn. Geboren en getogen Almeloër, Opa en DJ met een goed hart voor de stad en natuurlijk groot supporter van Heracles Almelo.

0 reacties op “Pesten tussen de pollepels mag niet en kan niet!”

Geef een reactie

Reclame

Nieuwste reacties